‘Vi handler sammen’: Nyt koncept skal gøre indkøbsturen i Bilka Hundige sjov og foregå i børnehøjde

Foto: Salling Group.
dato

I samarbejde med konceptudviklingsvirksomheden SammenSammen, har Bilka udviklet et nyt koncept, ‘Vi handler sammen’. Det er skabt med fokus på børnenes og familiens kundeoplevelse, og skal gøre det inspirerende og underholdende for børnene at være med deres forældre i Bilka Hundige.

Hvem kender ikke til, at børnene måske ikke synes, det er det fedeste i verden at være med mor og far på indkøbstur i Bilka Hundige? Men hvorfor ikke gøre indkøbene vedkommende og sjove for børnene?

For at gøre det til en god oplevelse for hele familien at handle, har Bilka Hundige indført et helt nyt koncept, ‘Vi handler sammen.’ Det er blevet til i et tæt samarbejde med konceptudvikler Trine Ottosen, indehaver af SammenSammen, og her er det børnenes kundeoplevelse, der er i fokus.

Konceptet går ud på, at børnene opfordres til at købe ind aktivt sammen med deres forældre. Det vil sige, at det er dem, der får lov til at finde nogle af varerne fra mor og fars indkøbsseddel. Børnene får en række klistermærker, som de kommer på de varer, de er med til at finde og komme i vognen. Oplevelsen begynder allerede, når de træder ind i varehuset, hvor familien bliver mødt med en speciel ‘Familie-Indgang’, der markerer begyndelsen på hyggeligt samvær. Bilkas maskot, Ulven Billie og en medarbejder tager imod børnene og deres forældre med smil og highfive og udleverer klistermærkerne.

Når indkøbsturen er afsluttet, får børnene en præmie som tak for indsatsen.

Varehuschef i Bilka Hundige, Mads Bløss Friis, glæder sig til at tage imod de mindste kunder og deres forældre.

“Det er jo et koncept, hvor vi rammer to fluer – eller mere – med ét smæk. Tid brugt sammen på en hverdagsting får pludselig lidt flere lag, fordi familien kan være sammen om at købe ind. Samtidig er det med en indlagt aktivitet, som gerne skulle gøre det til en sjov stund brugt sammen hos os. I stedet for at sidde og ”kede” sig i indkøbsvognen – eller være “begravet i skærmen” – kan man som barn være med til at foretage indkøbene og efterfølgende få en velfortjent belønning for indsatsen. Desuden er læringsprocessen i at foretage indkøbene, ikke noget der skader at have med i rygsækken fremadrettet,” siger han.

Ifølge Trine Ottosen fra SammenSammen er antallet af stressramte og ensomme børn og unge steget markant. At have tid sammen er ikke længere en selvfølgelighed. Forbrugerne bliver hele tiden bombarderet med ydre påvirkninger. Tid og nærvær er blevet til noget, man aktivt skal vælge til, og for Trine Ottosen er det ikke overraskende, at tid sammen med mor og far er det, der står øverst på børns ønskeliste.

"Undersøgelser fra Børns Vilkår viser, at hvert femte barn mistrives eller føler sig stresset, mens hver fjerde føler sig ensom. Børnene længes efter mere tid sammen med deres forældre, på trods af at vi aldrig har haft mere tid til rådighed til netop dette. Danmark topper listen i EU, når det kommer til børns skærmforbrug, hvilket betyder, at vi ofte befinder os i samme rum uden egentlig at være sammen. Med konceptet 'Vi handler sammen' bliver indkøbsturen en mulighed for ægte samvær, hvor familierne er sammen om en praktisk opgave. At inddrage børnene i denne oplevelse er af stor betydning, da de små øjeblikke på indkøbsturen kan blive til værdifulde stunder af ægte samvær. Det er en oplevelse, som ikke kan købes for penge," udtaler hun. "Det er vigtigt at understrege, at dette ikke handler om at pege fingre, men derimod om at skabe en sjov og meningsfuld indkøbsoplevelse, hvor det er en fornøjelse at være sammen og handle i fællesskab."

Marketingchef i Bilka, Claus Frederiksen, ser frem til, at ‘Vi handler sammen’ bliver implementeret som en fast del i varehuset.   

“Der er mange familier, som har svært ved at finde den ønskede tid til at være sammen i hverdagen. I Bilka ønsker vi at gøre indkøbsoplevelsen ny og anderledes for børnefamilierne, så de får tid sammen. Det skal være sjovt at købe ind og være en fælles oplevelse for hele familien – Bilka-tid skal være familietid. Vi har testet konceptet, og det har været en stor succes med glade børn og tilkendegivelser fra både dem og forældrene. I vores test har kunderne takket mange gange og blandt andet sagt: ‘Det er som om, I har opfundet den dybe tallerken,” fortæller han.

’Vi handler sammen’ kommer til at køre løbende i Bilka Hundige. Første gang bliver i weekenden 17.-18. februar klokken 11-14.

Kilde: Salling Group
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.