Ishøj Kommune søger en borgerrådgiver, der kan lide at arbejde med mennesker, og som ønsker at være med til at videreudvikle kommunens sagsbehandling. Det er en spændende og udfordrede stilling, hvor du får et tæt samarbejde med hele den kommunale organisation og gode muligheder for selv at forme funktionen. Stillingen er på 20-25 timer ugentligt, og du får et kollegialt fællesskab med og en kontorarbejdsplads i Center for Ledelse og Strategi, tæt på direktionen og borgmesteren.
Herudover bliver du ansvarlig for den indledende screening og behandling af henvendelser til kommunens whistleblowerordning
Om stillingen
Som borgerrådgiver er din vigtigste opgave at hjælpe borgere, der fx efterspørger:
- hjælp til at navigere i det kommunale system
- vejledning om klagemuligheder
- at forstå afgørelser og breve
- indsigt i arbejdsgange og sagsprocedure.
Vi er samtidig optaget af, at din viden og erfaring, omsættes til læring i organisationen. Vi er optaget af at lære nyt og løbende udvikle vores borgerbetjening og -sagsbehandling – og her har du en central rolle i at sætte din viden om klager og komplekse sager i spil.
Du er således et vigtigt bindeled mellem kommunens borgere og administrationen, der både er med til at styrke borgernes retssikkerhed, og som bidrager til udvikling af kommunens praksis.
Vi tilbyder
Vi tilbyder en spændende stilling med gode muligheder for selv at forme og udvikle funktionen – fx i form af at prøve nye initiativer af, der kan styrke dialogen med og synligheden i forhold til borgerne, undervisning af medarbejdere el. l. Byrådet er også åbne overfor at genbesøge vedtægten for borgerrådgiveren, hvis der er brug for det.
Ishøj Kommune har haft en borgerrådgiver siden 2016 – så funktionen er velkendt blandt borgerne og i organisationen. Der har traditionelt været et godt og konstruktivt samarbejde mellem borgerrådgiveren og administrationen. Omgangstonen er uformel og dialogbaseret - og der er ikke langt fra en god idé og til handling.
Vi har gode erfaringer med at borgerrådgiveren holder ”åben rådgivning” et par timer om ugen for borgerne på byens bibliotek.
Et samlet byråd bakker op om funktionen og er optaget af løbende at følge med i udviklingen af sager, tendenser og læringspotentialet.
Du får en kontorarbejdsplads og et kollegialt fællesskab med Center for Ledelse og Strategi. Vi har til huse på 7. sal på Ishøj Rådhus – med udsigt over byen og vandet. Vi er et velfungerende center med mange forskellige fagligheder, korte beslutningsprocesser og tætte samarbejdsrelationer til alle dele af organisationen. Vi lægger vægt på at være gode kollegaer.
Forventninger til dig
Vi lægger vægt på, at du har en uddannelsesmæssig baggrund med stærke juridiske og/eller socialfaglige kompetencer, og vi forudsætter, at du er en erfaren profil, der kender til den kommunale organisation. Det tæller positivt med, hvis du har indsigt i socialområdet og har en bred juridisk fundering - gerne med særligt kendskab til serviceloven og forvaltningsloven.
Det er vigtigt, at du er en god formidler. Du er imødekommende, empatisk og god til at vejlede både borgere og kollegaer. Samtidig evner du at sætte dig ind i komplekse sager, når det er nødvendigt. Endelig forventer vi, at du arbejder selvstændigt, er struktureret og god til at holde overblik.
Vi forventer, at du prioriterer at deltage i netværksaktiviteter med andre kommunale borgerrådgivere, så du løbende har sparring med kollegaer i tilsvarende funktioner.
Løn og ansættelsesvilkår
Den ugentlige arbejdstid er 20-25 timer ugentligt – det endelige timetal fastlægges i samarbejde med dig.
Løn- og ansættelsesvilkår er efter kvalifikationer og gældende overenskomst.
Som borgerrådgiver refererer du direkte til Ishøj Byråd og fungerer uafhængig af den kommunale forvaltning. I dagligdagen laver du aftaler om kompetenceudvikling, ferie m.m. med centerchefen for Center for Ledelse og Strategi.
Du får arbejdsplads på Ishøj Rådhus. Der er nem adgang til rådhuset (og gode parkeringsmuligheder), uanset om du kommer med S-tog, letbane, på cykel eller i bil.
Vi regner med, at du kan starte den 1. maj 2025.
Vi forventer at holde 1. samtaler den 3. marts og 2. samtaler, for dem der går videre, den 7. marts 2025. Der er nedsat et ansættelsesudvalg bestående af borgmesteren, to medlemmer af byrådet, en repræsentant fra HovedMED udvalget, en direktør og en centerchef.
Efter forløbet indstiller ansættelsesudvalget til Ishøj Byråd, hvem de anbefaler til stillingen. Byrådet forventes at træffe endelig beslutning om ansættelse den 25. marts.
Hvis du er ønsker at høre mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte Kommunaldirektør Kåre Svare Jakobsen på tlf. 4085 3511 (dog ikke uge 8) eller Centerchef Merete Pagter på tlf. 2113 4676.
Vi glæder os til at læse din ansøgning!
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Ishøj Kommune
-Virksomheden tilbyder:
-Arbejdsgiver:
Ishøj Kommune, Ishøj Store Torv, 2635 Ishøj
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 23-02-2025;
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/a04b2469-d846-4bfa-b736-e5272f603b40